magiskbokmal - adventure is out there!

it's aliiiiiiiiiiiiiive!

2010-09-18 @ 14:17:40

Tiden flyger iväg i nya staden och nya skolan. Jag tycks redan ha övergett min blogg, som jag knappt hade hunnit skapa innan jag for iväg. MEN jag har faktiskt en ursäkt; i stort sett samma dag som jag lyckades koppla in nya bredbandet i lägenheten (efter mycket skrik och panik och hårslit) så lyckades jag dra på mig ett virus.
FFFFFUUUU!!!! En mycket-mer-datorkunning-än-mig-klasskompis lyckades jaga bort viruset, men nu är det fel på min proxyserver. Vad det nu är för någonting... Snart ger jag upp och ringer något jäkla proffs, som onekligen kommer ta typ 700kr/timmen. Smakar det så kostar det. ;_; (Fördel att vara utan internet, dock: har inte handlat på Tradera på ca 3 veckor! Rekord!)

VAL EXTREMT SNART. Ingen har väl missat det. Jag har redan varit och förtidsröstat på universitetet, eftersom valmydigheterna skrev på mitt röstkort att jag var välkommen att rösta i Alingsås. Jo tjenare. Som om jag skulle åka fyra timmar hem och rösta!
Ärligt talat skulle jag nog göra det.
I valtider blir jag jämt politisk och argsint och känner någon slags energi att "förändra samhället". Det brukar lägga sig en tid efter valresultatet. (beroende på vilka sida som vinner, förstås. Nu har jag i och för sig varit argsint i fyra år, men jag hoppas på förändring!)

I veckan hände det grejer i Karlstad. Riktig action! Sverige Demokraternas partiledare Jimmie Åkesson hade planlagt ett torgmöte på stora torget här. Och jag vill bara påpeka lite smått här att Sverige Demokraterna gör mig förbannad som in i helvete och jag hoppas att de kvävs allihopa.  Visste iallafall inte om torgmötet, men jag och en klasskompis hoppade precis av bussen efter en lång dag av föreläsningar (som var frivilliga, så man ska inte klaga. Det var intressant.) och hamnade mitt i en stor folkmassa på typ 200 pers. Det visade sig de hade kommit för att motdemonstrera. Det var rop och banderoller ("RASISTER, ÅK HEM" och något i stil med "Inga rasister på våra gator, vi vill ha mer bögar och flator!". Den sista var från Ung Vänster. Haha, coola grejer.) och ramsor och musik (Timbuktu och hans politiska låtar)! Riktigt energisk stämning. Till sist kom Jimmie Åkesson åkade i sin fula bil (den var ful eftersom det stod deras partinamn på den) och då började hela folkhopen springa mot bilen och den fräste iväg igen. Tillslut omringade folkhopen (som jag var mitt inne i) bilen mot en vägg, poliser stod och spärrade av med staket och det var allmänt rabalder. Där stod vi i över en halvtimma och väntade på att han skulle våga visa sitt nylle, men det skedde aldrig. Jimmie Åkesson satt och tryckte i sin bil, och blev intervjuad genom sitt bilfönster. Det var en massa fotografer och filmkameror överallt. Publiken stod och hojtade och hånade honom, och tillslut åkte bilen iväg. Vi (folkmassan) gick bakom bilen i ett stort tåg och skanderade "Inga rasister på våra gator!" och jublade över det faktumet att vi lyckats jaga bort SD för stunden! Vilken folkfest det blev! Helt sjukt. :D
Det blev tydligen en nyhet på TV och i tidningarna, men eftersom jag inte har något av det (eller internet) så har jag bara hört från andra håll att Åkesson sa att poliserna hade gett honom rådet att ge sig av för att "folkmassan var hotfull". Jag tyckte inte att folkmassan kändes så hotfull, fast jag stod ju i och för sig inte på andra sidan om den, så jag ska inte säga något. Tydligen fick han ett ägg på sig. Hahahaaaaaaa.

Men jag måste bara påpeka, innan det kommer någon moralkärring och viftar med fingret, att jag är fullt medveten om hur fel det här egentligen är. Motdemonstationer och liknande. Vi har yttrandefrihet och tryckfrihet i Sverige, därför ska egentligen även idioter få stå och sjunga ut sitt budskap. Och just SD har ju haft det ganska svårt just med att få tillgång till lokaler och få tala ostört på torg och gator, för det här händer väldigt ofta. Hörde om något liknande i Göteborg för någon vecka sedan. Allt det här gör mig kluven, för jag tror bestämt på demokrati. Meeeeeen å andra sidan kommer jag inte riva upp a shitstorm för SD. För det simpla skälet att jag blir äcklad av deras åsikter och förfärad över att det tydligen finns människor som inte besitter någon slags empati för andra människor överhuvudtaget. Uäck! Nu är jag sådär politisk och argsint igen! Arghh!

Rösta klokt! :)



(och detta innefattar även något parti i Alliansen, enligt min åsikt)



Nu röstade jag i och för sig på Vänsterpartiet. Stod och hade grym ångest i valbåset och kände att jag svek mitt älskade Miljöparti, men egentligen är det ju same shit different names. Fram för en röd-grön regering!

Permalink Allmänt Kommentarer (1) Trackbacks ()


Kommentarer

Postat av: eli.

wooooooooooooooho, jag blir glad i hela själen av att läsa sånt här :D så jävla underbart !!!1



ses i helgen, jag och tania har bokat dig både torsdag & fredag, bara så du vet. hah.

:*

2010-09-21 @ 23:51:28
URL: http://[email protected]


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback